Методологія викладання ІТ у школі
При розробці цього етапу в програмі по інформатиці для нас базовим було припущення того, що в даний час вчення комп‘ютерним технологіям і інформатиці постійно відстає і не встигає за стрімким розвитком самих технологій. Тому зараз актуальною стає підготовка що вчиться до діяльності в світі постійний змінних інформаційних технологій, що розвиваються. В зв‘язку з цим важливіше стає не уміння учнів вирішувати конкретні прикладні завдання, використовуючи відповідні програмне забезпечення, а здатність учнів орієнтуватися в світі комп‘ютерних технологій, здатність орієнтуватися в нових програмних продуктах, здатність вирішити нове (нестандартну) завдання і здатність знайти найбільш оптимальний спосіб рішення задачі.
Друге припущення, яке визначає нашу позицію при розробці цього етапу вчення інформатиці, – це створення можливостей для самовизначення учня.
Тут ми маємо на увазі різних типів спеціалізацій в інформатиці. Ми вважаємо, що в рамках вчення інформатиці на 2-м етапі учні повинні спробувати себе в різних спеціалізаціях, освоїти і зрозуміти яких типів діяльності «заховані» за цими спеціалізаціями. Нашим вихованцям під час вчення в основній школі ми пропонуємо рад спеціально спроектованих майстерень, де вони можуть випробувати на собі різних типів діяльності в інформатиці – програміст, дизайнер, системщик-инженер, адміністратор комп‘ютерних мереж, користувач.
Базуючись на цих припущеннях, нами розроблений базовий курс «Комп‘ютерних технологій» для учнів основної школи.
Основними цілями цього курсу є:
- Формування основних вистав, пов‘язаних з комп‘ютерною технологією.
- Формування системи основних понять сучасної комп‘ютерної технології.
- Освоєння основ офісної технології.
- Формування способів самостійної роботи на комп‘ютері.
- Введення в сучасних інтернет-технологіями.
- Занурення учнів в різні інформаційні спеціалізації.
- Інтеграція комп‘ютерних технологій і інших учбових предметів.
- Створення умов для створення власної програми вивчення предмету інформатика.
При роботі з учнями школи ми виділяємо наступні особливості вивчення інформатики на етапі основної школи:
1. Використання програмного і апаратного забезпечення не лише шкільного кабінету інформатики. У останні декілька років матеріально-технічна база шкіл і що вчаться нестримно змінилася. Наші опитування учнів показують, що на даний час у 100% учнів є доступ до Інтернету. Такі показники дозволяють в досить сильній мірі задіювати домашні «ресурси» учнів.
2. Використання мережевих можливостей освіти. Розвиток інтернет-технологій дозволяє організувати мережеву взаємодію між учнями і викладачами. На наш погляд, таким чином, ми формуємо в учнів норми електронної комунікації, яка вже в недалекому майбутньому стане невід‘ємним елементом нашого життя.
3. Використання комп‘ютерних технологій в рамках інших предметів. Велика кількість програм, мультимедійних енциклопедій і освітніх ресурсів в Інтернеті дозволяє доповнювати роботу учнів по інших предметах заняттями в комп‘ютерному класі і у себе удома, надаючи тим самим ширший спектр індивідуального роботи учнів.
Таким чином, основні цілі вивчення інформатики на етапі старшої школи наступні:
- Організація самовизначення в спеціалізаціях по предмету.
- Створення необхідних умов для розробки індивідуальної програми (траєкторії) вивчення предмету.
- Відробіток методів проектування і програмування на наочному матеріалі.
- Формування деятельностного відношення до предмету інформатики.
Особливостями цього 3-го етапу курсу інформатики є відносно вільний режим учнів в рамках особистих освітніх програм, а також особливий тип взаємодії з викладачем, який з позиції вчителя переходить в позицію консультанта або рівноправного учасника проекту.
Таким чином, по завершенню 3-го етапу ми отримуємо наступні принципові для нас результати:
- диференціація спеціалізованих учбових груп, що вчаться з паралельним формуванням («користувачі», «дизайнери», «програмісти» і так далі);
- формування професійного відношення до своєї учбової діяльності;
- створення умов для реалізації індивідуальної проектної діяльності учнів.